Talouskurittajien maailma on kuin toisinto H. P. Lovecraftin
novelleista, missä talouskurijumalat isoavat syövereissään lisää
talouskuriuhrauksia, heidän kunniakseen kirjoitetaan käsittämättömiä tekstejä
jotka uhmaavat lukijan mielenterveyttä ja viimeistään tarinan lopussa joku
tulee hulluksi. Malttamattomat eivät kuitenkaan jaksa odottaa loppuun asti,
vaan tulevat hulluksi jo hyvissä ajoin säästääkseen aikaa. Vesa Vihriälän
johtaman taloustieteilijöiden ryhmän taannoin julkistamassa raportissa
korona-ajan haasteisiin ehdotettiin siis talouden kiristämistä ja tuntuvia
sopeuttamiskeinoja muutaman vuoden päästä. Kaikille tämä ei kuitenkaan riitä. Niinpä
esimerkiksi taloustieteen professori Matti Viren toteaa Suomen elvyttäneen koko
viime vuosikymmenen ja että ”Talouspoliittisten suositusten osalta Vihriälän
toimikunnan ajatuksenjuoksu muistuttaa turhan paljon sitä politiikkaa, mitä
Suomessa on harjoitettu viimeiset kymmenen vuotta. Minusta jälki ei ole ollut
kovin kehuttavaa.” Björn Wahlroos puolestaan ilmoittaa, että elvytys toimii
huonosti ja että ”Runsaan kymmenen viime vuoden aikana meidän
bruttokansantuotteen kasvu on ollut kuta kuinkin nolla, kun esimerkiksi
Ruotsissa se on kasvanut noin 20 prosenttia”. Nämä ovat sikäli mielenkiintoisia
toteamuksia, että niiden todenperäisyys voidaan itse asiassa tarkistaa ja
Suomen ja Ruotsin linjaa on mahdollista verrata.
Arvioidessa talouspoliittisten linjausten
kiristävyyttä/elvyttävyyttä on olennaista erottaa toisistaan suhdannevaihtelu
ja päätösperäinen finanssipolitiikka. Suhdannevaihtelu riippuu pitkälti muiden
toimista, kun taas päätösperäinen politiikka on hallituksen omissa käsissä;
ainoastaan jälkimmäinen kuuluu linjausten elvyttävyyden arvioimiseen.
Onneksemme OECD pitää kirjaa näistä mittareista (Economic Outlook Annex Table 32), mistä voimme siis tarkastaa Suomen ja Ruotsin harjoittamat linjat. Vuosien
2010-2015 välillä Ruotsin rakenteellinen tasapaino heikkeni 0,9
prosenttiyksikköä osuutena potentiaalisesta BKT:sta, kun taas Suomessa se
vahvistui 1,7 prosenttiyksikköä (vahvistuminen tarkoittaa kiristämistä,
heikkeneminen keventämistä). Nämä ovat siis päinvastaiset lähestymistavat. Samalla aikavälillä
Ruotsin BKT kasvoi 10,7%, Suomen BKT taas 0,4%. Nämä ovat siis myös
päinvastaiset lopputulokset. Jos haluaa sanoa, että Euroopassa tehtävät
päätökset vaikuttavat huomattavasti Suomen kohtaloon (talouskurittajat pystyvät
tekemään massiivista tuhoa myös siellä), niin mikäpä siinä, mutta se mitä tämän
perusteella *ei* voi sanoa on, että Suomi elvytti koko viime vuosikymmenen tai
että elvyttävä linja on Ruotsin esimerkin perusteella huono ajatus – nämä
väitökset ovat yksinkertaisesti fantasiamaailmasta. Jälki todellakaan ”ei ole ollut
kovin kehuttavaa”, mutta empiirisen maailman perusteella syyt näyttävät olevan
päinvastaiset kuin mitä Wahlroos ja Viren ilmoittavat. Toisaalta ei tämä ole
ennenkään ketään haitannut ja ainoastaan tulevaisuus näyttää ovatko tähdet
oikeassa asennossa talouskurijumalien paluuta varten. Ia Cthulhu!
![]() |
Ruotsin ja Suomen päätösperäisen finanssipolitiikan suunnat olivat käytännössä päinvastaiset 2010-luvun alkupuolella. |
![]() |
Toisaalta taas talouskurijumalilla on nälkä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti