Lievittääkseen kilpailukykysopimuksen tuskaa hallitus on
luvannut 515 miljoonan tuloverohelpotukset, mutta kenen tuskaa tässä
lievitetään ja miksi? Ensimmäiseksi on hyvä huomioida, että julkisen sektorin
työntekijät, eli 24 % työvoimasta,[1]
jäävät lomarahaleikkausten takia verohelpotusten jälkeenkin selkeästi
miinukselle entiseen verrattuna. Esimerkiksi lähihoitajien palkka laskee
600e/vuosi ja koulunkäynninavustajien 480e/vuosi, minkä seurauksena nämä ja
vastaavat ammattikunnat ovat siis automaattisesti pois kokonaishyötyjien
joukosta.[2]
Toiseksi, vaikka hallitusohjelmassa oli vielä tarkoitus painottaa pieni- ja
keskituloisten verokevennyksiä,[3]
niin nyt sitten päädyttiinkin veroasteen laskemiseen tasaisesti kaikissa veroluokissa
0,6 prosenttiyksiköllä, mutta sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistaa.
Halutessaan muutoksen voisi tulkita hallituksen haluksi olla tasapuolinen,
mutta itse asiassahan valittu verokevennysmalli suosii varakkaita köyhien
kustannuksella ja esimerkiksi siinä missä 1500e/kk tienaavan ostovoima kasvaa
0,5 % niin 7500e/kk tienaavalla se kasvaakin jo 0,9 %.[4]
Kolmanneksi mainittakoon budjettiesityksen 0,85 % leikkaus lähes kaikkiin
etuuksiin, mikä kaikkien yllätykseksi iskee kovimmin juuri pienituloisiin. 30
prosentilla kotitalouksista tulot vähenisivät 11–50 euroa vuodessa ja noin 25
prosentilla 51–100 euroa.[5]
Neljänneksi opintorahaa leikataan 50-87e/kk (tällä hetkellä
maksimissaan 250,28e/kk) ja ansiosidonnaista työttömyysturvaa lyhennetään
sadalla päivällä.[6] Viidentenä
tulee ehkä mielenkiintoisin ”uudistus” eli päätös patistaa työttömiä
työvoimatoimiston haastatteluihin kolmen kuukauden välein. Sitä kuinka
366 000 työtöntä saadaan mahtumaan 75 000 avoimeen työpaikkaan
haastattelemalla, ei ole selvennetty, mutta koska projekti on ilmeisesti
tarkoitus pääasiassa yksityistää ja siihen on varattu 17 miljoonaa euroa, niin
saapahan siitä ainakin jokin hyvät suhteet omaava yritys mukavan kasan
veronmaksajan rahaa taskuunsa.[7]
Menettelyn kustannuksista työttömille (esimerkiksi arvioidut
matkustuskustannukset) ei ole tietoa, eikä se ilmeisesti ketään kiinnostakaan. Lopuksi
otattakoon esille vielä asiaan liittyvä rakenteellinen ongelma, jonka varsinaisia
kustannuksia on kuitenkin etukäteen vaikea arvioida. Eli kun valtion tulot
laskevat verojen pudottamisen seurauksena, eikä korvaavia tuloja ole
ennustusten mukaan saapumassa, se tarkoittaa myös joko julkisten palvelujen
hintojen korottamista tai niiden laadun laskemista. Ja ketkä käyttävät julkisia
palveluja? Ei yksikään joka ajaa limusiinissa. Mitä kaikesta tästä siis jää
käteen? Käytännössä yhteiskunnan alemmalle puolikkaalle parhaimmillaankin noin +-0
ja kohtuullisen suurelle osalle puolestaan suoranainen potku hampaisiin.
Ei ole kuitenkaan syytä masentua, sillä pyramidin huipulla
sen sijaan aurinko sattumalta paistaa ja esimerkiksi mainittuun
tuloveronalennukseen on mahdollista lisätä myös viiden prosentin
yrittäjävähennys. Pienyrittäjien kohdalla tämä ei ole kuin 50-150e/vuosi, mutta
suurempien yritysten kohdalla se voi nousta jopa 2900 euroon. Lienee tätäkin
voisi jälleen perustella tutulla ”se lisää investointeja” –mantralla, mutta
mielenkiintoisempi muutos on itse asiassa perintö- ja lahjaveron alentaminen erityisesti
suurien omaisuuksien kohdalla, johon mainittua selitystä ei ole edes
vaivauduttu soveltamaan. Sen sijaan tätä veronalennusta on perusteltu sillä,
että se helpottaa sukupolven vaihdosta yrityksissä, mitä on aika vaikea tulkita
millään muulla tavalla, kuin että aikaisemmin nämä ihmiset eivät uskaltaneet
kuolla pelätessään joutuvansa maksamaan siitä liikaa veroa.[8]
Onneksi ongelma on nyt korjattu ja raukat voivat levollisin mielin siirtyä
autuaammille veronkiertomaille, mutta saivartelija saattaa ainakin edellä
esitetyn työttömien kepityksen seurauksena väittää havainneensa
kaksoisstandardin. Eli siinä missä laiska työtön on patistettava töihin
sanktioilla ja potkimisella, niin miljonäärien lapsille puolestaan on taattava
oikeus, että heille sataa ilmaista rahaa mahdollisimman paljon taivaalta heidän
vanhempiensa kuoltua ja ettei heidän tämän seurauksena tarvitse tehdä
päivääkään töitä elämässään. Kyseessä on kuitenkin vain yksi standardi ja se on
se sama vanha: rikkaille on annettava lisää rahaa tai he eivät tee mitään;
kaikille muille on annettava vähemmän rahaa tai he eivät tee mitään.
Mistä pääsemmekin siihen, mikä ei toteutunut, eli
investointivaraukseen. Mikä on investointivaraus? Investointivarauksen
seurauksena yritys saisi siirtää esimerkiksi 25 % tuloksestaan verottomana sivuun,
minkä se voisi sitten käyttää investointeihin tai maksaa veroa siitä muutaman
vuoden päästä. Valtiovarainministeriön itse tilaaman selvityksen mukaan
varauksen investointivaikutus olisi kuitenkin vähäinen, minkä lisäksi se toisi
mukanaan potentiaalisesti uusia mahdollisuuksia verosuunnitteluun, mutta tästä
huolimatta erityisesti pääministeripuolue Keskusta sitä kovasti hinkuaa
(elinkeinoministeri Olli Rehn lupaili sitä jo ensi vuodeksi).[9]
Miksi? No, verosuunnitteluhan on jo itsessään positiivinen asia, sillä johtuen
käytettävissä olevista todellisista resursseista se on ainoastaan varakkaiden yksinoikeus.
Tästä nyt tuskin kuitenkaan on silti kysymys, vaan todennäköisin syy on juuri
investointivarauksen suuri lyhyen tähtäimen hinta, joka saattaa nousta jopa
miljardiin euroon. Mitä hyötyä tästä sitten muka on? Yksinkertaista: se
oikeuttaa lisäleikkauksia ”pakon edessä”, koska budjettivaje sen kun kasvaa. Se
että ”pakko” on itse aiheutettua, tulee tuskin ketään erityisesti häiritsemään
ja sama lopputulos (tosin pienemmässä mittakaavassa) saadaan tietenkin
muillakin keinoilla, kuten uudella yhteisöveron alennuksella. Toivon olevani tässä väärässä, mutta joka tapauksessa ennustan lähivuosina siis lisää
vyönkiristyksiä (paitsi varakkaille) ja sen seurauksena myös todennäköisesti
lisää hirttosilmukoiden kiristyksiä.
[1] http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/%20sipila%20virhe%20julkinen%20sektori%20osuus%20bkt-27331
[2] http://yle.fi/uutiset/veroalesta_huolimatta_lahihoitaja_menettaa_600_euroa_vuodessa/9128238
[3] https://www.pamlehti.fi/uutiset/uutinen-pam-lehti/2016/08/kannustinloukut-eivat-katoa-palkkoja-alentamalla.html
[4] http://yle.fi/uutiset/veroale_tulee__nain_se_nakyy_kukkarossasi/9130536
[5] http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2767248/Kelan+tutkija+laski+kenen+kukkarosta+hallitus+leikkaa
[6] http://yle.fi/uutiset/tasta_hallitus_ottaa_ja_tassa_se_antaa_-_yle_kerasi_kukkaroosi_vaikuttavat_budjettimuutokset/9140895
[7] http://yle.fi/uutiset/hallitus_lykkaa_vaikeat_paatokset_tyollistamisesta_eteenpain/9138697
[8] http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/132121/66a3516a13
[9] http://www.kauppalehti.fi/uutiset/investointivaraus-ei-mahdu-ministerion-budjettiesitykseen/cZVpT6Kv;
http://yle.fi/uutiset/hallituksen_veroale_ei_toisi_juuri_lisainvestointeja__uudistus_voisi_avata_mahdollisuuksia_verosuunnitteluun/9055332
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti