Transparency Internationalin vuotuisessa korruptiolistauksessa
Suomi on edelleen sijalla kolme, laskettuaan siis viime vuoden sijoituksesta
yhden pykälän alemmaksi. Kuten Transparency Suomi ry:n puheenjohtaja Tommi Niinimäki toteaa, niin listaus
ei kuitenkaan ota huomioon Suomelle tyypillistä rakenteellista
korruptiota.[1]
Ne, jotka viitsivätkin seurata päättäjien tekemisiä hiukan tarkemmin törmäävät varsin nopeasti kaikenlaisiin omituisuuksiin, mutta mahdollisesti paremmissa piireissä erilaisia yhteensattumia nyt vain tuppaa kerääntymään.
Chempolis on yksityinen epäonnistunutta biojalostusteknologiaa
kehittävä yritys, joka on viimeiset kaksikymmentä vuotta elänyt veronmaksajan
rahoilla noin kuuden miljoonan euron edestä (jostain syystä toimitusjohtaja Esa
Rousua ei silti kutsuta sosiaalipummiksi). Juha Sipilän lapset omistavat
Chempoliksesta Fortel Invest -sijoitusyrityksensä kautta noin 5 % ja
Sipilän läheinen ystävä Juha Hulkko noin 10 %. Sekä Fortel Invest että Hulkko ovat antaneet
Chempolikselle myös huomattavia lainoja. Valtion rahahanojen viimein sulkeuduttua
Chempolis ajautui konkurssin partaalle vuonna 2016, kunnes valtion 50,7 %:sti
omistama Fortum pelasti sen sijoittamalla Chempolikseen jälleen kuusi miljoonaa euroa. Sinällänsä tapaus ei tullut yllätyksenä, sillä kun pääministeri Sipilä oli 2015 kesällä ottanut
valtionyritysten omistajaohjauksen käsiinsä (järjestely on erikoinen, sillä pääministeri ei yleensä hoida
omistajaohjausta), niin oli Fortum myös pian tämän jälkeen alkanut täysin sattumalta valmistella
sijoitusta konkurssikypsään Chempolikseen. Fortum myös sattumalta määritteli pelkkää tappiota tuottavan Chempoliksen arvon kaksinkertaiseksi kahden vuoden
takaiseen nähden, eikä suostu nyt kertomaan miksi. Fortumin teknologiajohtajasta Heli
Antilasta tuli myös sattuman seurauksena heti sijoituksen jälkeen Chempoliksen
hallituksen jäsen. Samaan sattumien läjään kaatuu myös epäilemättä se, että Hulkko sai välittömästi 1,3 miljoonaa euroa lainoja takaisin Chempolikselta. Sipilän itsensä Chempolikselle vuonna
2011 allekirjoittaman lainan kohtalo on avoin, eikä kukaan osallinen nyt suostu
edes mutisemaan asiasta puolta sanaa. Joka tapauksessa kaupparekisteriin jätettyjen asiakirjojen
perusteella osa Fortel Investin lainoista on ilmeisesti Fortumin sijoituksen jälkeen maksettu, osa
annettu anteeksi ja osa muutettu osakkeiksi. Kaikki tämä siis outojen yhteensattumien
seurauksena.[2]
Sotea on markkinoitu sekä valinnanvapaudella että säästöillä, vaikka nyt näyttää siltä, että kumpaisenkin
perustelut ovat vähintäänkin kyseenalaisissa kantimissa. Yhtiöittämispakko tulee ajamaan
kolmannen sektorin (eli esim. yhdistysten ja järjestöjen) pieniä toimijoita ulos
terveystoiminnasta, sillä niillä ei ole tarvittavaa liiketoimintaosaamista tai pääomaa.[3]
Samaan aikaan yksityinen terveysbisnes on jo keskittymässä muutaman suuren
toimijan käsiin niiden ennakoidessa pääsyä veronmaksajan rahapussille ja jos historia jotain opettaa, niin
ainakin 1990-luvun metsäteollisuuden nopeat fuusiot päättyivät lopulta myös huomattaviin irtisanomisiin
saneerausten yhteydessä.[4] Tulee massairtisanomisia tällä kertaa tai sitten ei, niin joka tapauksessa fuusiot ja kolmannen sektorin kutistuminen tarkoittavat siis vähemmän valinnanvapautta, ei
enemmän.
Mitä tulee säästöihin, niin sisäministeri Paula Risikko
(kok) on viimein valmis myöntämään, ettei niitä tule, vaan päinvastoin kulut kasvavat; kuitenkin hän jostain syystä uskoo, että pidemmällä aika välillä säästöjä jostain tippuu.[5]
Itse asiassa yllättävässä rehellisyyden puuskassa edellisen hallituksen sosiaali- ja
terveysministeri Laura Räty (kok) kerkesi jo aikaisemmin vuoden alussa toteamaan liittyen Jyväskylän sote-kokeilun
yksityisille tarjoamasta rahasummasta: ”Jyväskylässä ei vielä ole loppuun asti
katsottu sitä, onko rahasumma realistinen, jotta palvelut pystytään tuottamaan. Huoli on
ihan oikea, koska jos korvaussumma on liian pieni, sillä ei palveluja tuoteta.
Siitäkin huolimatta,
että ajatellaan,
että yksityinen
yritys tuottaa palvelut julkista sektoria tehokkaammin.”[6] Säästöihin ja tehokkuuteen liittyen Risikon ja Rädyn perusolettamus on siis
sama: yksityinen sektorin tehokkuus on ennalta-asetettu fakta, mutta
palveluiden tuottaminen sitä kautta kuitenkin nyt sattuu vain maksamaan enemmän. Tästä voisi päätellä, että tehokkuuden määritelmä on ilmeisesti
ajautunut varsin erikoiseksi. Joka tapauksessa samaan aikaan kun Kokoomuksen
rakastamaa yksityistämiseen perustuvaa sote-mallia ajetaan hallituksessa ja
paikallistasoilla, niin kolme huomionarvoista nimeä Kokoomuksesta (Lasse Männistö, Joonas Turunen ja
Laura Räty itse) on sattumalta siirtynyt viimeisen 1,5 vuoden aikana suurien
terveyspalveluja tuottavien yritysten palkkoihin. Kuten sanottu, sattumaa.
Lisää sattumia etsiville voisi mainita
esimerkiksi sen, että hallituksen suurempia luomutukia ajava maatalousministeri Kimmo
Tiilikainen (kesk) sattuu olemaan luomuyrittäjä itsekin.[7]
Tai että yhteisöveron (yritysveron) madaltamista ollaan ilmeisesti taas jo
puuhaamassa ja hallituksessa istuu useampi henkilö varakkaista yrittäjäperheistä, ensimmäisenä pääministeri itse.[8] Näin ollen voi todeta, että Suomessa on päästy lähes kokonaan eroon korruptiosta – jäljelle on jäänyt vain outoja
sattumia.
[1] http://yle.fi/uutiset/3-9420593
[2] http://yle.fi/uutiset/3-9413976;
http://yle.fi/uutiset/3-9395763
[3] http://yle.fi/uutiset/3-9314563
[4] http://yle.fi/uutiset/3-9310678
[5] https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/risikko_valinnanvapaus-60913
[6] http://yle.fi/uutiset/3-9388490
[7] http://yle.fi/uutiset/3-9442474
[8] http://yle.fi/uutiset/3-9443271
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti