lauantai 3. elokuuta 2019

Viime aikojen ongelmat eivät häiritse terveydenhuollon yksityistäjiä


Viime hallituskauden sote-sekoilun ja lähiaikojen vanhustenhoitoskandaalien jälkeen on aina mielenkiintoista nähdä ihmisiä, jotka edelleen puolustavat sosiaali- ja terveyspalvelujen yksityistämistä. Näin tekee Tekniikan Maailman päätoimittaja Reijo Ruokanen Ilta-Sanomissa ja viittaa yhteen (1) mitä ilmeisimmin onnistuneeseen sairaalan ulkoistamiseen Kemissä kutsuen tältä pohjalta yksityistämisen kannattamista järjeksi ja päinvastaista näkemystä politiikaksi. Tämä on sikäli mielenkiintoista, että Ruokasen viittaus on ns. anekdoottinen todiste (yksittäistapaus, josta vedetään yleinen johtopäätös). Tiedän että julkisessa keskustelussa rakastetaan vedota näihin, koska niitä löytyy joka lähtöön ja niillä jokainen voi sitten perustella oman näkökantansa (mikä se sitten onkaan) voitokkaasti. Koska rationaalisesta näkökulmasta anekdoottisten todisteiden arvo on kuitenkin lähes olematon, katsotaanpa miltä oikeasti järkevä argumentti näyttäisi.

Koska julkisten palvelujen yksityistäminen on 1980-luvulta lähtien ollut suosittua puuhaa ympäri maailman, löytyy sen tiimoilta huomattavan paljon empiiristä tutkimusta liittyen eri järjestelytapojen tehokkuuteen – tämä on siis ensimmäinen paikka, mistä tulisi aloittaa. Tutkimuskatsauksessa Saksasta, Yhdysvalloista, Taiwanista ja Etelä-Koreasta 5 tutkimusta löysi julkisen ja kolmannen sektorin sairaalat yksityistä sektoria tehokkaammiksi, 1 tutkimus päätyi päinvastaiseen ja 2 ei löytänyt eroja (Sibbel & Nagarajah 2012). Britanniassa 33 tutkimuksen katsaus terveyspalvelujen ulkoistamisesta yksityiselle löysi 18 tapauksessa negatiivisia vaikutuksia palveluiden laatuun ja 4 tapauksessa positiivisia (Lethbridge 2012). WHO:n raportti julkisen ja yksityisen sektorin terveyspalvelujen tuottamisen tehokkuudesta viittaa 317 tutkimuksen katsaukseen, jossa yksityisen sektorin tehokkuudeksi saadaan 80,1%, kolmannen sektorin 82,5% ja julkisen sektorin 88,1% (Hsu 2010). Voisin luetella enemmänkin, mutta enpä viitsi.

Tämä ei siis tarkoita, etteivätkö esim. yksityisen sektorin sairaalat tai ulkoistetut palvelut voisi toimia yhtä tehokkaasti kuin julkisen sektorin tuottamat terveyspalvelut (ne voivat), mutta se tarkoittaa, että empiirisen aineiston perusteella terveydenhuollon alueella julkinen sektori nyt vain sattuu olemaan keskivertona tehokkaampi tuottaja ja siirtyminen päinvastaiseen suuntaan tarkoittaa siis suurempaa riskiä palveluiden heikkenemisessä. Tämä myös tarkoittaa, ettei terveyspalveluiden yksityistämistä voi yleisesti ottaen perustella järjellä, vaan ainoastaan politiikalla ja että Ruokanen on onnistunut laittamaan konseptit päälaelleen. Vaikka tosin mitäpä minä tiedän – Ruokanen kuitenkin esitti yhden anekdootin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti