Pyöreiden lukujen tullessa täyteen, on
yleensä tavanomaista muistella menneitä aikoja, minkä seurauksena lehdet ovat
tänä syksynä täyttyneet jutuista vuonna 2008 alkaneesta finanssikriisistä.
Muistin virkistämiseksi otetaanpa ensin lyhyt kertaus tapahtumien kulusta viime
vuotisesta kirjoituksestani: "kriisin puhkeamisen alku on Yhdysvaltojen
asuntolainamarkkinoilla, missä riskipitoisia lainoja jaettiin käytännössä
kenelle tahansa, joka kehtasi pyytää. Näitä lainoja pankit sitten paketoivat
yhteen ja möivät toisilleen johdannaisten kautta, luoden tiukasti toisiinsa
sitoutuneiden pankkien verkoston, jonka bisnesmalli pohjautui käytännössä
halvan lainan ottoon toisilta pankeilta lyhyellä tähtäimellä, minkä jälkeen
sitä myönnettiin suuremmalla korolla riskialttiimmille lainanottajille pitkällä
tähtäimellä. Kun Yhdysvaltain neljänneksi suurin pankki Lehman Brothers
ilmoitti syyskuussa 2008 olevansa konkurssissa (koska kävi selväksi, ettei
suuri osa riskialttiiden asuntolainojen ottajista pystyisi koskaan maksamaan
niitä takaisin), niin markkinoille levisi paniikki, että sama tilanne koski
muitakin pankkeja, mikä puolestaan johti siihen, etteivät pankit pystyneet
ottamaan enää niitä lyhyen tähtäimen lainoja, joihin niiden bisnesmalli
perustui, koska muut pankit eivät kasvaneen riskin tähden halunneet niitä
myöntää - koko järjestelmän kyky rahoittaa omaa toimintaansa katosi alta ja
käytännössä suuri osa pankkisektoria olikin yhtäkkiä matkalla kohti
konkurssia." Tämä perustarina on edelleen totta ja sen pääpiirteet
kerrotaan myös asiaa syvällisemmin käsittelevissä uutisjutuissa (esim. Ylellä [1] ja Helsingin Sanomissa [2]). Perustarinaan tupataan kuitenkin aina kyytipojaksi
lisäämään pari taustaoletusta, joiden totuudellisuus on paljon heikommissa
kantimissa: 1) valtiot päätyivät
pelastamaan pankkeja ja takaamaan niiden lainoja estääkseen
rahoitusmarkkinoiden totaalisen lamaantumisen, koska tämä veisi
mukanaan koko talousjärjestelmän 2) koska kriisi tuli täysin puun takaa, kukaan
ei voinut nähdä sitä ennalta. Katsotaanpa näiden oletusten uskottavuutta.
Ensin on hyvä erottaa kaksi toisiinsa
liittyvää, mutta silti erillistä asiaa: finanssikriisi ja asuntokupla(t). Jutut
10 vuoden takaisista tapahtumista tuppaavat keskittymään finanssikriisiin ja
jättävät asuntokuplien kehityksen sivuraiteelle, mikä on sikäli ymmärrettävää,
että tämä priorisointi pääasiassa päästää pankkiirit/taloustieteilijät/muut
alan asiantuntijat pälkähästä. Näin siksi, että finanssikriisiin olennaisesti liittyneet
eksoottiset sijoitusinstrumentit kuten kiinnelainavakuudelliset arvopaperit,
luottoriskinvaihtosopimukset, jne. olivat erittäin monimutkaisia, huonosti
läpinäkyviä ja niiden vaikutukset heikosti ymmärrettyjä, minkä seurauksena
järjestelmätason riskien näkeminen oli kiistämättä haastavaa. Luonnollisesti
tähän voi sanoa, että koko pankkien deregulaatiomania oli alun perinkin huono
idea (mikä on totta), mutta tässä tapauksessa mitään jättimäistä
varoistusmerkkiä ei silti ollut vilkkumassa kaiken yllä.
Sen sijaan jos keskitymme pankkien toiminnan
vanavedessä syntyneisiin asuntokupliin, on tilanne toinen, koska näiden
havaitseminen ei ammattilaisille pitäisi olla vaikeaa. Seuraava kaavio
asumiskiinteistöjen hinnoista on Yhdysvalloista, mutta samanlaisia löytyy myös
useasta Euroopan maasta (esim. Britannia, Espanja, Irlanti, Bulgaria,
Romania, Viro, Latvia ja Liettua):
Lähde [3] |
Kuten näkyy, kiinteistöjen hinnat alkoivat rajusti nousta vuosituhannen vaihteessa vailla mitään linkkiä inflaatioon tai vuokriin, kun taas tyhjillään olevien asuntojen määrä samalla kasvoi. Tämä on klassinen asuntokupla ja erotuksena finanssi-instrumenttien esoteerisiin linkkeihin se oli kaikkien niiden nähtävillä, jotka halusivat nähdä. Koska asuntorakentaminen on aina vahvasti velkarahaan perustuva sektori, ei myöskään ollut vaikeaa nähdä, että kuplan puhkeaminen johtaisi useiden lainanottajien muuttumiseen maksukyvyttömiksi asuntohintojen romahtaessa (kuten sitten tapahtuikin, mikä puolestaan laukaisi varsinaisen finanssikriisin). Koska vallalla olleen uusliberaalin ajattelun mukaan kuplat kuitenkin olivat mahdottomia (markkinat toimivat aina tehokkaasti ja korjaavat itseään, estäen kuplien syntymisen), jäivät biljoonien dollareiden/eurojen kokoluokkaan kasvaneet asuntokuplat Yhdysvalloissa ja Euroopassa alan ammattilaisilta huomaamatta ja myöhemmin kaikille sitten annettiinkin "kukaan ei voinut tietää" -synninpäästö. "Kukaan ei voinut tietää" -tarinan suurin heikkous on kuitenkin siinä, että se ei ole totta ja jos ekonomistina ei osaa seurata omaan alaansa liittyviä tilastoja, on lienee syytä vaihtaa ammattia.
Vilkaistaanpa seuraavaksi Suomea. Seuraavassa
siis hintakehitys Suomen omakotitalojen markkinoilla ennen ja jälkeen kriisin
(osakeasuntomarkkinoilla kuvio on käytännössä sama) [4]:
Lähde [5] |
Kuten näkyy, Suomessa merkittävää asuntokuplaa ei siis ollut, vaan vuoden 2008 jyrkkä pudotus BKT:ssa oli ensisijaisesti ulkoisen shokin seurausta (lähinnä liittyen vientiin kysynnän romahtaessa ulkomailla). Venytetäänpä yllä olevaa aikajanaa kuitenkin ihan piruuttaan vielä pidemmälle menneisyyteen:
Lähde [6] |
Tästä näemme, että vaikka vuoden 2008 talouskriisissä kotimaisella asuntokuplalla ei ollut osuutta, niin 1990-luvun alun lamassa se puolestaan oli merkittävä tekijä ja sääntelyn löysennyttyä tuntuvasti 1980-luvun puolivälissä kotimaiset pankit eivät juuri haaskanneet aikaa massiivisen asuntokuplan puhaltamisessa - tämä on kuin miniatyyri versio paljon suurempien ulkomaisten pankkien toiminnasta ennen vuoden 2008 kriisiä. Joka tapauksessa tarinan opetus on siis, että kun pankkimaailmasta tehdään villi länsi, tämä synnyttää kuplia, jotka lähes aina kaatuvat muiden syliin maksettavaksi. Tämän kertoo tutkimuskin: 80 %:a pankkikriiseistä seuraa valtion velkakriisi. [7]
Mistä pääsemmekin sitten kysymykseen, oliko
pankit pakko pelastaa? Teknisessä mielessä vastaus on ehdoton ei. Pankkien pelastamisen
peruslogiikka perustui siihen, että jos niiden annetaan kaatua, tämä pysäyttää
rahoitusmarkkinat kokonaan ja lainanannon hiipuessa myös kokonaiskysyntä romahtaa,
mikä puolestaan vie sitten mennessään koko talouden. Periaatteessa tämä on
validi argumentti, mutta yksityisen kysynnän romahtamiseen on ratkaisu -
teknisesti mikään ei estä valtioita pyörittämästä riittävän suuria
alijäämiä kompensoidakseen vaikutuksen ja tasatakseen kysynnän. Rahoituksen
lähdekin on selvä: mikään ei olisi estänyt Euroopan Keskuspankkia ostamasta jäsenvaltioiden
velkakirjoja riittävässä määrin operaation rahoittamiseen, koska tämä
nimenomaisesti on mitä EKP on tehnyt vuodesta 2015 eteenpäin velkakirjojen
osto-ohjelmansa kanssa. Tämä ei myöskään olisi tarkoittanut paluuta
1930-luvulle siinä mielessä, että ihmisten säästöt olisivat hävinneet, koska
EU-alueella on jo 1990-luvulta lähtien ollut voimassa
talletussuojasäädökset.
Näin siis teknisessä mielessä. Todellisessa
maailmassa velkahysteerikot, alijäämäriekkujat ym. irrationalistiset tahot
olisivat olleet huomattava este tämän kurssin toteuttamisessa, puhumattakaan
pankkisektorin lobbariarmeijasta. Totuus kuitenkin on, ettei mitään
välttämättömän pakottavaa tarvetta pankkien pelastamiseen veronmaksajien
rahoilla ollut, vaan kyseessä oli poliittinen valinta, jonka seurauksena
kaikista muista asiosta on sittemmin tullut alisteisia tälle päämäärälle. Olisiko
pankkien sitten pitänyt antaa kaatua? Kyllä ja ei. Todennäköisesti käytännön
kannalta paras mahdollinen ratkaisu olisi ollut pelastaa pankit, mutta
sääntelyjen lisäksi yhdistää pelastuspaketteihin ehto pankeille pakottavasta
kutistumisesta sellaiseen mittakaavaan, ettei niiden kaatuminen enää olisi
systeemiriski, joka uhkaa koko Euroopan taloutta - tämä olisi estänyt niitä
enää koskaan pitämästä kansalaisia panttivankina. Sen sijaan varsinaisesti
tapahtunut ratkaisu oli todennäköisesti huonoin mahdollinen: pankkien
pelastamiseksi koko manner on saanut tuta melkein kymmenen vuoden taantuman
yhdessä kiristyspolitiikan kanssa, kun taas pankkisektorilla nostetaan edelleen
seitsemän numeroisia palkkoja "liian suuri kaatumaan" -vakuutuksen
suojissa. Pankkien kaatuminen olisi lähes takuuvarmasti tehnyt välittömästä
talouden alamäestä jyrkemmän, mutta se olisi sentään pidemmällä tähtäimellä
poistanut ylisuuren finanssisektorin roikkumasta myllynkivenä eurooppalaisten
kaulassa.
[1] https://yle.fi/uutiset/3-10398406
[2] https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005811076.html
[3] http://cepr.net/images/stories/reports/housing-bubble-2018-09.pdf
[4] http://tilastokeskus.fi/til/ashi/2010/01/ashi_2010_01_2010-04-30_tie_001_fi.html
[5] http://tilastokeskus.fi/til/kihi/2012/04/kihi_2012_04_2013-03-08_tie_001_fi.html
[6] http://tilastokeskus.fi/til/kihi/2007/02/kihi_2007_02_2007-09-14_tie_001.html
[7] http://www.nber.org/papers/w14587
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti