Etlan Aki Kangasharju katsoo, että edellinen hallituskausi
oli vasta lämmittelyä ja että työmarkkinoiden muokkaamisessa tarvitaan
”rajujakin päätöksiä” työllisyyden edistämiseksi. Hänen maailmassaan pehmein
näistä olisi kiky kakkonen, jonka sisällön tulee olla sama kuin kiky ykkösen,
eli ”palkkojen jäädyttämistä, työajan pidentämistä ja lomarahojen leikkauksia”.
Jos haluaa löytää huonon idean, Kangasharju harvoin pettää; selitetäänpä miksi.
Ensiksi, kikyn kaltaisia sisäisiä devalvaatioita vaivaa sama
ongelma, kuin perinteisiä ulkoisia devalvaatioita, eli valtion interventio yritysten
kustannuksien alentamiseksi poistaa kannustimia korjata kannattavuusongelmia
tuottavuutta lisäämällä, mikä pitää yllä tehottomia rakenteita ja
kartellijärjestelyjä. Vaikka Kangasharju & kump. ovat jatkuvasti vaatimassa
paikallista sopimista ja joustoja palkanmuodostukseen, itse asiassa palkkojen
*jäykkyys* alaspäin korreloi kansainvälisesti paremman tuottavuuskehityksen
kanssa juuri edellä mainitusta syystä. (ks. esim. Vergeer & Kleinnecht
2007; Messina et al. 2008) Koska tuottavuus on kansantalouden kasvun olennaisin
moottori, kiky ei siis ole jotain ikävää, josta on pitkässä juoksussa hyötyä,
vaan jotain ikävää, josta on pitkässä juoksussa haittaa ja erona ulkoiseen
devalvaatioon kikyn kaltaiset toimet ovat paljon selkeämmin yksinkertaisesti
tulonsiirtoja alhaalta ylös, koska ne kohdistuvat varsinaisen vientisektorin
lisäksi myös suljettuun sektoriin (yrityksiin, jotka eivät kilpaile
kansainvälisesti).
Toiseksi, Suomen vientirakenteen näkökulmasta tarina hintakilpailukykyongelmasta
on yksinkertaisesti todellisuuden vastainen. Vienti voidaan jakaa kolmeen eri
alueeseen 1) homogeeniset hyödykkeet, joille on selkeät maailmanmarkkinahinnat
(esim. öljy) 2) viitehinnan hyödykkeet, joille julkaistaan viitehintoja
samantyylisistä hyödykkeistä (esim. paperituotteet) 3) heterogeeniset hyödykkeet,
joille ei ole viitehintoja, koska hyödykkeet ovat selkeästi erilaisia (esim.
elektroniikkatuotteet). Kategorian 1 hyödykkeiden viennissä hinta on määräävä
tekijä, kun taas kategorioissa 1 ja 2 sen määrittävät esim. laatu, brändi, jne.
Suomen viennissä homogeenisten hyödykkeiden osuus arvonlisäyksestä on
keskiarvona n. 6,5%, kun taas heterogeenisten ja viitehintahyödykkeiden puolestaan
n. 84,5%. Hinnalla kilpailevien hyödykkeiden osuus on siis ensinnäkin marginaalinen,
mutta mahdollisesti vielä olennaisemmin niiden osuus viennistä aikavälillä
2002-2015 itse asiassa kasvoi – jos Suomella olisi hintakilpailukykyongelma,
olisi pitänyt käydä päinvastoin. Kyynisempi voisi sanoa, että kikyn ainoa
todellinen pointti olikin edellä mainittu tulonsiirtovaikutus.
Suomen viennin rakenne konservatiivisilla luvuilla laskettuna. Kategoria "Palvelut muut" kuuluu heterogeenisiin hyödykkeisiin. |
Suomen viennin rakenne liberaaleilla luvuilla laskettuna. Kategoria "Palvelut muut" kuuluu
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti