Ehkä olennaisemmin oletus alaspäin vievän palkkajoustavuuden
positiivisesta suhteesta työllisyyteen on kyseenalainen ja empiirinen tutkimus
Suomesta (esim. Böckerman, Kosonen, Maczulskij & Keränen 2017) tai maailmalta (esim. Avdagic & Salardi 2013) antaa erittäin vähän tukea näiden näkemysten pohjaksi (tai
työntekijöitä suojelevien instituutioiden heikennyksille yleensä). Sama pätee
vaatimuksiin paikallisen sopimisen lisäämisestä. OECD lukee Suomen keskitetyn
työmarkkinajärjestelmän maihin ja työllisyysaste oli ensimmäisellä
neljänneksellä 72,7%. Hajautetun työmarkkinajärjestelmän OECD-maita, joissa on
matalampi työllisyysaste ovat Latvia, USA, Unkari, Irlanti, Israel, Slovakia,
Puola, Luxemburg, Etelä-Korea, Kolumbia, Chile, Meksiko ja Turkki – jos haluaa
sanoa, että paikallinen sopiminen vähentää työttömyyttä, niin tämän perusteella
pitäisi sitten myös sanoa, että se samalla pudottaa varsinaista
työllisyysastetta. Todellisuudessa työehtojärjestelmän keskittyneisyydellä tai
hajautuksella ei siis näyttäisi olevan mitään korrelaatiota työllisyysindikaattoreiden
kanssa, mutta tämä ei tietenkään periaatteessa estä Vartiaista tai Pentikäistä
uskomasta päinvastaista. Toisaalta on myös yhtä hyvin mahdollista, etteivät he
erityisesti välitä työllisyydestä, vaan yksinkertaisesti haluaisivat laskea
palkkoja.
Vauhti kiihtyy ja pohjaa ei näy. Poliittisia, taloudellisia ja yhteiskunnallsia kirjoituksia Suomesta ja maailmalta.
maanantai 22. heinäkuuta 2019
Palkkoja halutaan taas laskea
Työttömyydestä huolissaan olevat voivat viimein huokaista
helpotuksesta, sillä Juhana Vartiainen ja Suomen Yrittäjien Mikael Pentikäinen
ovat löytäneet sekä ongelman juuren että ratkaisun: työehtosopimusjärjestelmä
takaa ihmisille liian suuret palkat, joten sitä on muutettava. Tai kuten Pentikäinen
asian laittaa: ”Koko systeemi seisoo tässä mielessä savijaloilla ja kulkee
kohti romahdusta, jos sitä ei uudisteta […]
Nykymallin hedelmänä Suomessa on lähes maailman jäykin palkanmuodostus,
mikä sopii huonosti markkinatalouteen.” Selvennykseksi todettakoon, että koska
nykyinen järjestelmä sallii joustot ylöspäin, niin ainoa suunta mihin joustoja
voi vaatia on alas – tässä toivotaan siis mahdollisuutta maksaa pienempiä
palkkoja. Pentikäinen ei kerro mihin hänen arvionsa jäykästä palkanmuodostuksesta
pohjautuu, mutta olettaisin hänen viittaavan WEF:n raporttiin asiasta, koska SY
on viitannut siihen aiemminkin. Raportin metodologiaan tutustuneet tietävät,
että WEF:n luokitus tässä perustuu yksinkertaisesti yritysjohtajille
suunnattuun kysymykseen, eli se kertoo vain rajoitetusti todellisesta
palkanmuodostuksesta ja enemmän siitä, että suomalaiset yritysjohtajat eivät
pidä TES-järjestelmästä. Jos asiasta haluaa objektiivisempaa kansainvälistä näkemystä,
niin esim. OECD ei Going for Growth -raporteissaan tarjoa Suomelle huomautuksia
liian jäykästä palkanmuodostuksesta tai suosittele muitakaan muutoksia työehtosopimusjärjestelmään
(vrt. esim. Belgia, Ruotsi, Slovenia, Alankomaat, Ranska ja Espanja).
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti